Hiện nay với nhu cầu sử dụng tiếng Anh ngày càng lớn thì không chỉ các công ty nước ngoài, tập đoàn đa quốc gia mà ngay cả các doanh nghiệp trong nước cũng khuyến khích ứng viên gửi đơn xin việc bằng tiếng Anh. Đơn xin việc là điều rất cần thiết bởi nó giúp bổ sung, làm rõ các vấn đề trong CV đồng thời thể hiện trình độ tiếng Anh của bạn, qua đó bạn có thể tạo ấn tượng tốt đẹp với nhà tuyển dụng, nâng cao khả năng nhận được lời mời tìm việc. Và rất nhiều người đã gặp khó khăn trong việc bắt đầu viết như thế nào.

Cách viết đơn xin việc bằng tiếng Anh chuẩn nhất

Những mẫu đơn xin việc bằng tiếng Anh chuẩn nhất chính là phải đơn giản gói gọn các nội dung chủ yếu nhất. Đơn viết cần đảm bảo chính xác thông tin cá nhân của bạn và thông tin của người nhận đơn. Quan trọng nhất phải có lời giới thiệu cô đọng về thành tích cá nhân cùng khả năng có thể đảm đương tốt vị trí ứng tuyển. Nội dung không được rườm rà, dài dòng. Tốt nhất nên nêu ra chuyên môn của bạn và một số điểm mạnh cá nhân (thông minh, nhanh nhẹn, sẵn sàng công tác xa…).

Nội dung cần có cho một mẫu đơn xin việc bằng tiếng Anh

  • Phần mở đầu: Thông tin cá nhân (PERSONAL DETAILS)

– Thông tin cá nhân của bạn và thông tin của người nhận đơn cần đảm bảo viết chính xác. Trong đó, bạn nên sử dụng địa chỉ email nghiêm túc để tăng thêm sự tin tưởng và chuyên nghiệp.

– Thông thường ở mục này bạn sẽ cần phải cung cấp:

  • Họ và tên/ Full name
  • Ngày tháng năm sinh/ Date of birth
  • Địa chỉ/ Address
  • Số điện thoại/ Phone number
  • Email: huynhnhat2512@gmail.com thay vì goodboy@gmail.com cần đảm bảo nghiêm túc và chuyên nghiệp
  • Phần nội dung: thành tích cá nhân, khả năng có thể đảm đương, vị trí ứng tuyển

– Đây là phần chính của mẫu đơn xin việc vì vậy hãy giới thiệu một cách chính xác và ngắn gọn nhất. Trước hết là giới thiệu về mình, thể hiện sự nhiệt tình, khả năng phù hợp giữa công việc và khả năng kinh nghiệm của bản thân.

– Bên cạnh đó bổ sung thêm quá trình học tập, trường học đã tốt nghiệp (from my C.V, you will see that I graduated from….), kinh nghiệm làm việc tính tới thời điểm hiện tại (at present, I am working for…), đặc điểm về tính cách giúp bạn làm tốt công việc mình đang ứng tuyển (in addition, I am active and enthusiastic…).

– Đây cũng là phần cho bạn thể hiện những thành tích của mình trong quá trình làm việc trước đó. Hãy thể hiện cho nhà tuyển dụng biết những gì có để làm được, giải thích lý do tại sao các kỹ năng và kiến thức của bạn phù hợp cho vị trí họ đang tuyển.

– Nhấn mạnh vào những thành tích và kỹ năng giải quyết vấn đề của bạn, đồng thời cho thấy các kỹ năng của bạn có thể linh hoạt áp dụng trong công việc ứng tuyển như thế nào, thuyết phục nhà tuyển dụng bạn chính là ứng viên phù hợp nhất. Điển hình như: In my previous positions, I demonstrated the ability to resolve a variety of issues and complaints such as…. In addition to this experience, I gained others skills… I also bring to the table strong computer skills in MS Word, MS Excel and Powerpoint… (Ở những vị trí trước đây, tôi đã chứng minh khả năng giải quyết nhiều vấn đề và khiếu nại như … Ngoài kinh nghiệm này, tôi còn có được các kỹ năng khác… Tôi cũng có các kỹ năng máy tính về MS Word, MS Excel và Powerpoint…)

  • Phần kết luận: khẳng định bản thân có đủ tiềm năng và phù hợp với vị trí ứng tuyển.

Khẳng định lại sự quan tâm của bạn về công việc và mong muốn có được buổi phỏng vấn để trình bày rõ hơn, ví dụ If you would like to get in touch to discuss my application and to arrange an interview, you can contact me via [email address or phone number]. I look forward to hearing from you soon (Nếu muốn liên lạc để sắp xếp một cuộc phỏng vấn, anh/chị có thể liên hệ với tôi qua [địa chỉ email hoặc số điện thoại]. Tôi mong sớm được nhận phản hồi từ anh/chị.

Những lưu ý khi viết đơn xin việc bằng tiếng Anh

– Nếu viết đơn xin việc bằng tay thì nên viết rõ ràng, sạch sẽ.

– Nếu đánh máy thì nên sử dụng phông chữ Times New Roman, cỡ chữ 12, cách dòng 1.5 và không cách đoạn. Nội dung thư nên tóm gọn trong một trang A4. Như vậy, nhà tuyển dụng sẽ không mất quá nhiều thời gian đọc đơn thư của bạn.

Một số mẫu đơn xin việc bằng tiếng Anh

  • Mẫu 1:

APPLICATION LETTER

Nguyen Trai St.
Dist 1, Ho Chi Minh City.
June. 18, 2006

Vietnam Recruiter Inc.
Nguyen Thi Minh Khai St., Dist 3,
Ho Chi Minh City

Dear Human Resource Manager:

I am applying for the position of Sales Executive, which was advertised on Aug. 4 with the career services center at …………… University. The position seems to fit very well with my education, experience, and career interests.

According to the advertisement, your position requires excellent communication skills, computer literacy, and a B.S. degree in business, economics, or finance. I will be graduating from ………….. University this month with a B.S. degree in finance. My studies have included courses in computer science, business administration, speech communications, and business writing. I understand the position also requires a candidate who is team- and detail-oriented, works well under pressure, and is able to deal with people in departments throughout the firm. These are skills I developed both in my course work and in my recent internship at United Distribution Inc. in Ho Chi Minh City.

My background and goals seem to match your requirements well. I am confident that I can perform the job effectively, and I am excited about the idea of working for a dynamic, nationally recognized human resource firm.

If you would like to schedule an interview or otherwise discuss my interest in this position, please call me at 095xxxxxxx. I will be available at your convenience.

Thank you for your consideration.

Sincerely

 

 

                                                                                                                                                        Signal

  • Mẫu 2:

To,

The General Manager,

Procurement Division,

ABC Company

New York

Dear Mr./Ms. [Last Name]

This is in reference to the job posting by your company in the (Job Board), dated February 19th , 2010. I have gone through the job description and find that my work skills and the job requirements may be a good match.

I have been working for the past five years in the procurement department of (the current company). I held the position of Senior (position) in the said company.

I completed my education (DEF Education Institution). My professional education was obtained from the (ABC of Science, Location).

My updated resume is enclosed for your review.

I look forward to speaking with you soon about this employment opportunity,

Your Sincerely,

  • Mẫu 3:

Name: Nguyen Van A
Adress: Tan Binh, HCM City
Phone: 09xxxxxxxx
Email: nguyen….@gmail.com

14th June 2014

Human Resource Department
ABC Consumer Goods Company
Tan Binh, Ho Chi Minh City

Dear Sir/ Madam,

Apply to: Marketing Executive position

I am writing in response to you advertisement in Careerlink.vn website inviting applications for Marketing Executive.

After graduated from The HCMC University of Economics majoring in Marketing, Bachelor of Business Administration, I now am working as a Marketing Executive conducting skin care products at DEF Fast Moving Consumer Goods Company. In my current position, I am responsible for managing all steps involved with new product launches under the direction of the Marketing Manager, monitoring and evaluating competitor activity, planning, implementing and handling ATL/BTL promotions, working with sales, operations and finance to achieve marketing objectives. The skin care market share has increased 20% compared with last year.

I have high-level communication and interpersonal skills and I am an effective team leader, with the ability to work in a culturally diverse environment. I have a keen interest and would pursue my career in marketing field. With regard to this position, my experience and education background is a perfect fit for this job.

I would like to set up a time to meet with you in order to discuss my potential contributions to your company. Thank you for your consideration.

Yours faithfully,

Signal

 

Nguyen Van A